Amplitie: het HR-woord van 2018? Vijf FAQ.

Waarom steken we de meeste tijd, energie en middelen nog steeds in die 5% van de medewerkers die niet functioneren en niet in die 95% die wel functioneren? Amplitie verandert dat. Want amplitie is gericht op organisatieontwikkeling en niet op problemen oplossen. Onderzoekers voorspelden al in 2007 dat organisaties amplitie zouden omarmen. Door de crisis lijkt dit uitgesteld en komt het nu pas echt op gang. In dit artikel leg ik je aan de hand van vijf vragen en antwoorden precies uit wat het is en wat je er mee kunt binnen je organisatie of duurzaam inzetbaarheidsbeleid.

  1. Wat is amplitie precies?

De eerste hit op google naar de betekenis legt de kern gelijk goed uit:  Amplitie richt zich op het versterken, vergroten en vermeerderen van positieve toestanden bij werknemers, zoals bevlogenheid. Amplitie richt zich niet alleen op risicogroepen (wat vaak bij curatie of preventie wel het geval is) maar juist op alle werknemers.  Amplitie komt van het Latijnse amplio en is in het Engels vertaald als to amplify, wat verbeteren betekent. We moeten dus niet alleen problemen in organisaties willen oplossen en voorkomen; we moeten juist het goede versterken en verbeteren!

  1. We doen al veel aan preventie, is het dan echt nodig?

Ja zeker! Amplitie richt zich op alle medewerkers en heeft groot effect op organisatieontwikkeling en prestaties. Wanneer je amplitie goed doet, zal er minder preventie nodig zijn. Er vindt dus vooral een verschuiving plaats. Net zoals we ooit curatief hebben aangevuld met preventief, vullen we nu aan met amplitief.  Uit heel ander onderzoek zien we hetzelfde advies als het gaat om duurzame inzetbaarheid: Kooij (2010) laat ook zien dat het in het kader van duurzame inzetbaarheid beter is om de balans te zoeken in HR-beleid/instrumenten tussen categorie benut/ontwikkel enerzijds en behoud/ontzie anderzijds.

 

  1. Waarom een HR-woord?

Amplitie is bij uitstek een kans voor HR om op te pakken! De meeste onderliggende thema’s liggen al bij HR en door deze te verbinden en amplitie meer expliciet te maken ontstaat er organisatieontwikkeling. Veel HR-afdelingen hebben de ambitie om meer waarde toe te voegen aan hun organisatie voor de langere termijn en dan is dit een uitstekende manier om daar handen en voeten aan te geven. HR: daag jezelf uit en verken de mogelijkheden van amplitie binnen jouw organisatie!

  1. Waar moet ik concreet aan denken om meer amplitief te werken?

In de basis gaat het om duurzame inzetbaarheid 2.0, een beleid gericht op alle medewerkers. Zodat de HR-categorieën Benut, Ontwikkel, Behoud en Ontzie in balans komen. Maar het gaat verder dan beleid en HR interventies. De stijl van leidinggeven is belangrijk en de cultuur: van aanspreekcultuur naar aansteekcultuur. Dat is niet vanaf morgen zomaar geregeld, maar een beweging. In de praktijk zijn onderstaande de ‘knoppen’ waar je langzaam aan kunt draaien:

  • Sociale omgeving op het werk
  • Werk – privé balans
  • Ruimte voor potentieel en autonomie van de medewerker
  • Stijl van leidinggevende (veiligheid, ruimte en feedback)
  • Zingeving / focus (missie/visie)
  • Vitaliteit/leefstijl
  • Persoonlijke ontwikkeling
  • Verbreding en verdieping
  • Nieuwe organisatie- en samenwerkingsvormen
  • Functies herontwerpen

Allemaal open deuren, maar ze kunnen niet vaak genoeg worden open getrapt!

  1. Wat is de relatie met bevlogenheid?

In juni was de Week van de Bevlogenheid en kwam amplitie ook aan de orde. Bevlogen medewerkers zijn energieker, meer betrokken en productiever. Maar nog geen 20% van de werkenden is bevlogen. Als werkgever kun je iemand niet bevlogen maken, wel kun je wat doen aan de werkcontext wat weer grote invloed heeft op de bevlogenheid van medewerkers. En zo is de cirkel rond: met amplitief beleid de bevlogenheid van alle medewerkers positief beïnvloeden wat weer een bewezen positief effect heeft op verzuim, productiviteit, prestaties en verloop. Denk je dat het meten van en sturen op medewerkerstevredenheid bijdraagt? Helaas niet, tevreden medewerkers zijn over het algemeen juist niet bevlogen…

Actie ‘Extra impuls HR jaarplan’

Veel organisaties starten na de zomer met het maken van een HR jaarplan voor 2018. Wil jouw organisatie ook de volgende stap maken op HR-gebied met amplitie? En ben je nog op zoek naar relevante en vernieuwende input voor je planvorming? Ik bied een brainstormsessie aan, inclusief voorbereidend gesprek waarin we gezamenlijk een voorselectie maken van de themakaarten die ik gebruik om de informatie op te halen en te rangschikken. Dit voor een tijdelijke prijs van 250,-. Daarmee til jij HR en jouw organisatie in 2018 naar een hoger niveau!

Interesse?

Wil je meer weten over duurzame inzetbaarheid en amplitie? Of heb je interesse in de actie? Neem contact met me op: carolien@toekomstwerkers.nl of 06-22931077. Of lees meer op toekomstwerkers.nl en schrijf je in voor meer kennisupdates!